In de knop
Knutsel: in de knop
Van een eierdoos en wat gekleurd papier kun je deze mooie ‘in de knop’ knutsel maken! De knop(pen) bevestig je aan een tak. Ze zijn nog dicht, maar de knutselaar weet al wat er in zit...
Spreek een dag af waarop je de knoppen open laat gaan. Bijvoorbeeld: op de dag dat iemand buiten de eerst uitgekomen bloem (sneeuwklokje, krokus) ontdekt. Of op de eerste lenteachtige warme dag. Onderaan vind je ook ideeën voor een gesprekje over knoppen en bloei, bijvoorbeeld eetbare knoppen!
Nodig:
TAK: aardig vertakte afgevallen tak, te vinden in tuin of plantsoen;
KNOPPEN: eierdoos met hoge punten;
BLOESEM: gekleurd papier (hier: groen, roze, geel);
VERDER: Schaar, potlood, lijm, plakband
Doen:
1 KNIP de punten uit de eierdoos en knip deze bij aan de open kant, zoals op foto 2 en 3. Je ziet in het karton de boogjes al staan! (TIP: jij/je kind kan de knoppen nu bruin waterverven; maar dat hoeft niet)
2 KNIP de bloemdelen uit het gekleurde papier als volgt: knip cirkels van ongeveer 5 à 6 cm uit groen (4 st) en roze (4 st) papier. (TIP teken rondom een glas dat de goede maat heeft.) Knip ook strookjes geel papier (4 st) voor de meeldraden.
3 (Kind kan hiermee helpen) VOUW de groene cirkels in vieren en de roze in achten. Knip de hoeken rond af tot een boogvorm, zodat er bij uitvouwen vier of acht ‘bladeren’ ontstaan. Zie foto’s 4, 5, 6. En KNIP de gele strookjes heel fijn in tot meeldraden.
4 LIJM de bloemdelen in het midden op elkaar met contactlijm, roze kelk in groene kroon en de meeldraden middenin de roze. Duw/modelleer de bloem vanuit het middelpunt flink in elkaar, tot opgevouwen bloem die in de knop past. Duw de bloem in de knop, met de 4 groene blaadjes in de 4 boogjes van de knop. Als je wilt kun je de knoppen van boven echt dichtlijmen. Zie foto’s 7, 8, 9.
5 Bekijk waar je de knop(pen) het mooist aan de tak kunt bevestigen. Bevestig je ze met een lang reepje plakband - of wikkel en knoop naaigaren eromheen. Zet de tak in een fles en besteed er met je kind(eren) aandacht aan als je over het thema ‘In de knop’ vertelt. TIP De echte creabea wil misschien nog strak opgerolde beginnende blaadjes aan de tak maken. Spreek af wanneer je de knoppen open laat gaan! Zie foto’s 10 en 11
Opstapjes voor GESPREK met kinderen
Merk op dat echte knoppen niet door mensen worden gemaakt. Hoe ontstaan ze dan wel?
* Wat begint er allemaal als knop? (Laat de kinderen reageren…)
* Denk ook aan je ETEN. Sommige etenswaren zijn de wortels van planten (Weet je er een paar? wortel, biet, aardappel/patat, selderieknol, gember, pastinaak), andere zijn stengels (Weet je er een paar? Bleekselderij, rabarber, prei, bieslook…), sommige bladeren (Weet je er een paar? Andijvie, soorten sla, spinazie, boerenkool, witte kool, rode kool, witlof…).
* Er zijn ook bloemknoppen die we eten (Weet je er een paar? Bloemkool, broccoli, artisjok, kappertjes, zie foto), en weer andere zijn vruchten (pompoen, komkommer, tomaat, olijf, avocado, paprika, courgette, aubergine, allerlei soorten fruit).
* Wat is de volgorde van de groei van een plant? (Help ze nadenken: ontkiemen, wortelen, opgroeien, zich voortplanten door bloemknoppen te vormen, die bloeien en zaden/noten/granen dragen waaruit weer een nieuwe plant ontkiemt.)
* We mogen God dankbaar zijn voor de ontzettend mooie en lekkere etenswaren uit de natuur! In het scheppingsverhaal (Genesis 1) wordt dat al verteld.
2023 Ontwerp en tekst Marjet de Jong