Stappen zetten
Nieuwe schoenen, oude opruimen!
In alle gezinnen is er wel zo'n plek. In de gang, de garage of de bijkeuken. De plaats waar schoenen aan en uit worden gedaan. Vaak ligt er een hele berg schoeisel. Ook onderin de kledingkasten liggen ze vaak: schoenen die te klein zijn geworden, schoeisel dat je niet vaak draagt, maar toch nodig is:
Kaplaarzen, voetbalschoenen, balletschoenen, laarzen, pantoffels, slippers, waterschoenen, sandalen, gympen, hardloopschoenen, feest-schoenen, dagelijkse schoenen......
Ieder jaar is het dan ook regelmatig de tijd om het schoeisel te passen, want kindervoeten groeien hard.
Passen de kaplaarzen nog, de waterschoenen? Zijn de sandalen aan vervanging toe, de voetbalschoenen?
En dan natuurlijk de schoenen voor dagelijks gebruik.
Met de zomer in aantocht kunnen de warme laarzen, pantoffels en winterschoenen vervangen worden door zomerschoenen, slippers en sandalen. Maar passen die van vorig jaar nog?
Gesprekje
Sta daar eens bewust bij stil, terwijl de schoenen uitgezocht, gepast en opgeruimd worden.
* Vraag eerst aan je kind wanneer hij of zij deze schoenen aanheeft. Bij welke activiteit of bij welk weer.
* Denk dan samen na wat er aan leuke of vervelende dingen gebeurde met deze schoenen aan.
* Waarom zijn deze schoenen je dierbaar? Waarom niet?
* Sorteer de schoenen in:
- wegdoen: deze schoenen zijn kapot, breng ze naar een container waar deze schoenen verzameld worden voor een goed doel.
- bewaren: dit schoeisel kan een jonger kind prima later goed gebruiken
- weggeven: deze schoenen zijn nog goed en kunnen naar vrienden die kleinere kinderen hebben of breng ze naar de kringloopwinkel.
Spelletje
Je kunt hier ook een spelletje mee doen rond schoenen, bijv. tijdens een lange autorit als een variatie op 'Ik ga op vakantie en neem mee...'
Ik ga naar ... (activiteit) en heb mijn ... (soort schoeisel) aan. Dat vind ik fijn, want dan ... (reden).
De volgende noemt een nieuwe activiteit met bijbehorend schoeisel en de reden waarom het fijn is om die schoenen aan te hebben en herhaalt de zin van de eerste. De volgende noemt een nieuwe en de twee vorige, enzovoort. Wie houdt het het langste vol?
EK
Artikelen in dit thema Stappen zetten
- Met voetstapjes in de hoofdrol
- Pinksterversje
- Pinksterknutsel
- Bijbelverhalen over stappen zetten en verder gaan
- Doorzetters
- Vieren rond het Pinksterverhaal
- Freedom Writers
- Dat je de weg mag gaan
- Prentenboeken over reizen en thuis komen
- Zoveel manieren om te lopen
- Waar liggen jouw voetstappen?
- Versje Avondvierdaagse
- Aandachtig lopen, tijdens wandeling of avondvierdaagse
- Liedjes om stappen mee te zetten
- Knutselen: slippers
- Knutselen: slofjes
- Stap-voor-stap met God op weg
- Nieuwe schoenen, oude opruimen!