Van Woestijn naar Paastuin
De kijktafel in de Goede Week 2007
Het is in ons gezin een traditie geworden dat tijdens de Goede Week op onze schoorsteenmantel de dagen van de Goede Week met beelden en symbolen elkaar opvolgen. Ik gebruik hiervoor de Kijkbijbel van Kees Korte (geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar) en leg/zet er per dag één of meerder dingen bij. In bijna elke kinderbijbel wordt aandacht besteed aan de gebeurtenissen in Jezus leven vanaf Palmzondag, dus ook een andere bijbel is waarschijnlijk bruikbaar.
Ik neem een paarse doek en zet daarop de Kijkbijbel open bij de plaat van die dag. We beginnen op 1 april, Palmzondag.De gewijde palmtakjes die we in de kerk hebben gekregen vinden een plaatsje op de schoorsteen.
Op Witte Donderdag zoek ik de afbeelding van het Laatste Avondmaal op.
Jezus viert op deze donderdagavond zijn laatste Pesach-maaltijd met zijn vrienden. Het ongedesemde brood en de wijn roept herinneringen op aan de uittocht uit Egypte. Ook heden bevrijdt onze God ons uit dood en slavernij.
Jezus neemt op zijn beurt dit brood in handen en verbindt het breken van het brood met de gave van zijn eigen leven en het samen drinken uit de beker met wijn, met het vergieten van zijn eigen levensbloed. Telkens als wij dit in onze zondage Eucharistievieringen herhalen, is hij in ons midden aanwezig en voeden wij ons met én worden wij tot Lichaam van Christus.
Ik zet daarom een glas wijn of druivensap neer en een schaaltje met matzes, ongedesemd brood. De kinderen mogen dit proeven.
Op Goede Vrijdag komen er bij de plaat van de kruisiging een mooie steen, deze verwijst naar het graf en een schaaltje met graan te staan. Ik kies voor dit symbool omdat áls het graan niet in de aarde valt en sterft, het geen vrucht kan voortbrengen.
Jezus is door de bedroefde vrouwen in doeken gewikkeld. Op Stille Zaterdag is het graf met een grote steen gesloten.
Op Paasmorgen, de zon is nog maar net op, liggen de doeken netjes opgerold in het graf en vertelt een engel aan de vrouwen dat ze Jezus, de Levende, niet bij de doden moeten zoeken: "Hij is opgestaan, zoals hij gezegd heeft".
De paarse doek heb ik vervangen door een wit exemplaar. Wit is de kleur van de kerkelijke hoogfeesten Pasen en Kerstmis.
Ik zet paaseitjes en narcissen op de schoorsteenmantel en de tuin/sterrekers die we al eerder gezaaid hebben bij de plaat van het verhaal van de Emmausgangers, waar deze verdrietige en teleurgestelde leerlingen Jezus uiteindelijk herkennen bij het breken van brood. "Brandde ons hart niet in ons, terwijl hij met ons meeliep en ons de Schriften uitlegde?".
EK
terug naar begin
terug naar nieuwspagina
Artikelen in dit thema Van Woestijn naar Paastuin
- De werkelijke woestijn
- Tips voor de veertigdagentijd, Goede Week en Pasen
- Kijktafel in de Paastijd 2008
- Het dochtertje van Jaïrus
- De kromgebogen vrouw
- Na Pasen: het moet doordringen
- Zacheüs
- Kijktafel voor de veertigdagentijd, van woestijn tot paastuin
- Jezus ontmoet Bartimeüs
- De kijktafel in de veertigdagentijd 2008
- Ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw bij de bron
- De verlamde man
- Zes ontmoetingen met Jezus
- Kijktafels Veertigdagentijd 2009
- De kijktafel in de Goede Week 2007
- Pasen
- Van Palmzondag naar Pasen